top of page




















Utombordare
Yamaha XF450XSA
Vrid upp momentet
Ren och dynamisk ger den din båt ett distinkt Yamaha-utseende, en subtil indikation av de underliggande branschledande idéerna och teknikerna.
Den banbrytande direktinsprutningen förbättrar effektiviteten på två sätt, vilket ökar motorns prestanda i vattnet med mindre bränsleförbrukning. Integrerad digital elektronisk styrning ger smidig, mer exakt hantering vid ratten men ändå med kontakt med vattnet, för bättre kontroll och förtroende och kan också kopplas ihop med Yamahas Helm Master EX®. Högre dragkraft även vid back ger bättre manövrerbarhet på små ytor så att du kan hålla dig lugn under press.
647.900 kr
Avbetalning i 120 månader från 5.485 kr/mån
Riggartiklar tillkommer*
Funktioner


Funktioner
Exceptionell kraft, vridmoment och kontroll
Redo för Xtreme dragkraft? Denna flaggskepp-V8 ger kraft med prestanda och precision. Genom att arbeta som hand i handske med vårt unika Helm Master® EX-styrsystem, nu kompatibel med bogpropeller, får du en lösning med integrerad total effekt- och styrning för större båtar.
5,6 liters V8-kraft .
I hjärtat av detta flaggskepp finns Yamahas allra senaste teknik tagen till nya nivåer. Med funktioner som direktinsprutning med fem pumpar, variabel kamaxeltid (VCT), dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), tvåkammaroljepump, tvåstegs vattenpump, fyrdubbla termostater och vårt unika in-bank avgassystem.
TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig upp och nedtiltning (trimning görs manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen varnar en ljudsignal besättningen så att de håller sig borta från utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren kan anpassas till alla båtar.
Optimal effektivitet med direktinsprutning
Yamaha ska alltid leverera allt högre effektivitet och ekonomi och XTO:s bränslesystem är ett perfekt exempel på detta. Från den första fyrtaktsmotorn med direktinsprutning någonsin i sin klass, till det dragkraftshöjande avgassystemet.
Integrerad digital elektrisk styrning
Det högeffektiva inbyggda styrsystemet som ger en smidigare och mer intuitiv känska bakom ratten, det är lättare och mindre komplext än ett separat hydraulsystem, det är renare att montera och använda, och mycket snabbare och enklare att rigga.
Avgassystem som ger högre dragkraft.
Systemet driver ut avgaserna genom en kombination av tre olika vägar, beroende på varvtalet. Resultatet är cirka 300 % mer dragkraft bakåt, bättre balans mellan dragkraft framåt och bakåt vid manövrering med Helm Master EX®, och högre effektivitet vid full effekt.
Enkel att underhålla
Oljebyte i sjön med båten fortfarande vid kaj förenklar processen och en flerdelad kåpa med snabblås ger säker och enkel åtkomst för underhåll och justeringar.
Tuffare teknik.
Varenda detalj på XTO uppvisar överlägsen byggkvalitet. En massiv vevaxel, kraftiga drev som tar upp vridmomentet, propelleraxel med extra stor diameter och en helt ny växelhuskonstruktion med låg friktionskoefficient och bättre kylning, bidrar allt till pålitliga prestanda.
Redo för Xtreme dragkraft? Denna flaggskepp-V8 ger kraft med prestanda och precision. Genom att arbeta som hand i handske med vårt unika Helm Master® EX-styrsystem, nu kompatibel med bogpropeller, får du en lösning med integrerad total effekt- och styrning för större båtar.


5,6 liters V8-kraft
I hjärtat av detta flaggskepp finns Yamahas allra senaste teknik tagen till nya nivåer. Med funktioner som direktinsprutning med fem pumpar, variabel kamaxeltid (VCT), dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), tvåkammaroljepump, tvåstegs vattenpump, fyrdubbla termostater och vårt unika in-bank avgassystem.


TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig upp och nedtiltning (trimning görs manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen varnar en ljudsignal besättningen så att de håller sig borta från utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren kan anpassas till alla båtar.


Optimal effektivitet med direktinsprutning
Yamaha ska alltid leverera allt högre effektivitet och ekonomi och XTO:s bränslesystem är ett perfekt exempel på detta. Från den första fyrtaktsmotorn med direktinsprutning någonsin i sin klass, till det dragkraftshöjande avgassystemet.


Integrerad digital elektrisk styrning
Det högeffektiva inbyggda styrsystemet som ger en smidigare och mer intuitiv känska bakom ratten, det är lättare och mindre komplext än ett separat hydraulsystem, det är renare att montera och använda, och mycket snabbare och enklare att rigga.


Avgassystem som ger högre dragkraft.
Systemet driver ut avgaserna genom en kombination av tre olika vägar, beroende på varvtalet. Resultatet är cirka 300 % mer dragkraft bakåt, bättre balans mellan dragkraft framåt och bakåt vid manövrering med Helm Master EX®, och högre effektivitet vid full effekt.


Enkel att underhålla
Oljebyte i sjön med båten fortfarande vid kaj förenklar processen och en flerdelad kåpa med snabblås ger säker och enkel åtkomst för underhåll och justeringar.


Tuffare teknik.
Varenda detalj på XTO uppvisar överlägsen byggkvalitet. En massiv vevaxel, kraftiga drev som tar upp vridmomentet, propelleraxel med extra stor diameter och en helt ny växelhuskonstruktion med låg friktionskoefficient och bättre kylning, bidrar allt till pålitliga prestanda.


Funktioner
Exceptionell kraft, vridmoment och kontroll
Redo för Xtreme dragkraft? Denna flaggskepp-V8 ger kraft med prestanda och precision. Genom att arbeta som hand i handske med vårt unika Helm Master® EX-styrsystem, nu kompatibel med bogpropeller, får du en lösning med integrerad total effekt- och styrning för större båtar.
5,6 liters V8-kraft .
I hjärtat av detta flaggskepp finns Yamahas allra senaste teknik tagen till nya nivåer. Med funktioner som direktinsprutning med fem pumpar, variabel kamaxeltid (VCT), dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), tvåkammaroljepump, tvåstegs vattenpump, fyrdubbla termostater och vårt unika in-bank avgassystem.
TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig upp och nedtiltning (trimning görs manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen varnar en ljudsignal besättningen så att de håller sig borta från utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren kan anpassas till alla båtar.
Optimal effektivitet med direktinsprutning
Yamaha ska alltid leverera allt högre effektivitet och ekonomi och XTO:s bränslesystem är ett perfekt exempel på detta. Från den första fyrtaktsmotorn med direktinsprutning någonsin i sin klass, till det dragkraftshöjande avgassystemet.
Integrerad digital elektrisk styrning
Det högeffektiva inbyggda styrsystemet som ger en smidigare och mer intuitiv känska bakom ratten, det är lättare och mindre komplext än ett separat hydraulsystem, det är renare att montera och använda, och mycket snabbare och enklare att rigga.
Avgassystem som ger högre dragkraft.
Systemet driver ut avgaserna genom en kombination av tre olika vägar, beroende på varvtalet. Resultatet är cirka 300 % mer dragkraft bakåt, bättre balans mellan dragkraft framåt och bakåt vid manövrering med Helm Master EX®, och högre effektivitet vid full effekt.
Enkel att underhålla
Oljebyte i sjön med båten fortfarande vid kaj förenklar processen och en flerdelad kåpa med snabblås ger säker och enkel åtkomst för underhåll och justeringar.
Tuffare teknik.
Varenda detalj på XTO uppvisar överlägsen byggkvalitet. En massiv vevaxel, kraftiga drev som tar upp vridmomentet, propelleraxel med extra stor diameter och en helt ny växelhuskonstruktion med låg friktionskoefficient och bättre kylning, bidrar allt till pålitliga prestanda.
Redo för Xtreme dragkraft? Denna flaggskepp-V8 ger kraft med prestanda och precision. Genom att arbeta som hand i handske med vårt unika Helm Master® EX-styrsystem, nu kompatibel med bogpropeller, får du en lösning med integrerad total effekt- och styrning för större båtar.


5,6 liters V8-kraft
I hjärtat av detta flaggskepp finns Yamahas allra senaste teknik tagen till nya nivåer. Med funktioner som direktinsprutning med fem pumpar, variabel kamaxeltid (VCT), dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), tvåkammaroljepump, tvåstegs vattenpump, fyrdubbla termostater och vårt unika in-bank avgassystem.


TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig upp och nedtiltning (trimning görs manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen varnar en ljudsignal besättningen så att de håller sig borta från utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren kan anpassas till alla båtar.


Optimal effektivitet med direktinsprutning
Yamaha ska alltid leverera allt högre effektivitet och ekonomi och XTO:s bränslesystem är ett perfekt exempel på detta. Från den första fyrtaktsmotorn med direktinsprutning någonsin i sin klass, till det dragkraftshöjande avgassystemet.


Integrerad digital elektrisk styrning
Det högeffektiva inbyggda styrsystemet som ger en smidigare och mer intuitiv känska bakom ratten, det är lättare och mindre komplext än ett separat hydraulsystem, det är renare att montera och använda, och mycket snabbare och enklare att rigga.


Avgassystem som ger högre dragkraft.
Systemet driver ut avgaserna genom en kombination av tre olika vägar, beroende på varvtalet. Resultatet är cirka 300 % mer dragkraft bakåt, bättre balans mellan dragkraft framåt och bakåt vid manövrering med Helm Master EX®, och högre effektivitet vid full effekt.


Enkel att underhålla
Oljebyte i sjön med båten fortfarande vid kaj förenklar processen och en flerdelad kåpa med snabblås ger säker och enkel åtkomst för underhåll och justeringar.


Tuffare teknik.
Varenda detalj på XTO uppvisar överlägsen byggkvalitet. En massiv vevaxel, kraftiga drev som tar upp vridmomentet, propelleraxel med extra stor diameter och en helt ny växelhuskonstruktion med låg friktionskoefficient och bättre kylning, bidrar allt till pålitliga prestanda.


Funktioner
Exceptionell kraft, vridmoment och kontroll
Redo för Xtreme dragkraft? Denna flaggskepp-V8 ger kraft med prestanda och precision. Genom att arbeta som hand i handske med vårt unika Helm Master® EX-styrsystem, nu kompatibel med bogpropeller, får du en lösning med integrerad total effekt- och styrning för större båtar.
5,6 liters V8-kraft .
I hjärtat av detta flaggskepp finns Yamahas allra senaste teknik tagen till nya nivåer. Med funktioner som direktinsprutning med fem pumpar, variabel kamaxeltid (VCT), dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), tvåkammaroljepump, tvåstegs vattenpump, fyrdubbla termostater och vårt unika in-bank avgassystem.
TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig upp och nedtiltning (trimning görs manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen varnar en ljudsignal besättningen så att de håller sig borta från utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren kan anpassas till alla båtar.
Optimal effektivitet med direktinsprutning
Yamaha ska alltid leverera allt högre effektivitet och ekonomi och XTO:s bränslesystem är ett perfekt exempel på detta. Från den första fyrtaktsmotorn med direktinsprutning någonsin i sin klass, till det dragkraftshöjande avgassystemet.
Integrerad digital elektrisk styrning
Det högeffektiva inbyggda styrsystemet som ger en smidigare och mer intuitiv känska bakom ratten, det är lättare och mindre komplext än ett separat hydraulsystem, det är renare att montera och använda, och mycket snabbare och enklare att rigga.
Avgassystem som ger högre dragkraft.
Systemet driver ut avgaserna genom en kombination av tre olika vägar, beroende på varvtalet. Resultatet är cirka 300 % mer dragkraft bakåt, bättre balans mellan dragkraft framåt och bakåt vid manövrering med Helm Master EX®, och högre effektivitet vid full effekt.
Enkel att underhålla
Oljebyte i sjön med båten fortfarande vid kaj förenklar processen och en flerdelad kåpa med snabblås ger säker och enkel åtkomst för underhåll och justeringar.
Tuffare teknik.
Varenda detalj på XTO uppvisar överlägsen byggkvalitet. En massiv vevaxel, kraftiga drev som tar upp vridmomentet, propelleraxel med extra stor diameter och en helt ny växelhuskonstruktion med låg friktionskoefficient och bättre kylning, bidrar allt till pålitliga prestanda.
Redo för Xtreme dragkraft? Denna flaggskepp-V8 ger kraft med prestanda och precision. Genom att arbeta som hand i handske med vårt unika Helm Master® EX-styrsystem, nu kompatibel med bogpropeller, får du en lösning med integrerad total effekt- och styrning för större båtar.


5,6 liters V8-kraft
I hjärtat av detta flaggskepp finns Yamahas allra senaste teknik tagen till nya nivåer. Med funktioner som direktinsprutning med fem pumpar, variabel kamaxeltid (VCT), dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), tvåkammaroljepump, tvåstegs vattenpump, fyrdubbla termostater och vårt unika in-bank avgassystem.


TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig upp och nedtiltning (trimning görs manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen varnar en ljudsignal besättningen så att de håller sig borta från utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren kan anpassas till alla båtar.


Optimal effektivitet med direktinsprutning
Yamaha ska alltid leverera allt högre effektivitet och ekonomi och XTO:s bränslesystem är ett perfekt exempel på detta. Från den första fyrtaktsmotorn med direktinsprutning någonsin i sin klass, till det dragkraftshöjande avgassystemet.


Integrerad digital elektrisk styrning
Det högeffektiva inbyggda styrsystemet som ger en smidigare och mer intuitiv känska bakom ratten, det är lättare och mindre komplext än ett separat hydraulsystem, det är renare att montera och använda, och mycket snabbare och enklare att rigga.


Avgassystem som ger högre dragkraft.
Systemet driver ut avgaserna genom en kombination av tre olika vägar, beroende på varvtalet. Resultatet är cirka 300 % mer dragkraft bakåt, bättre balans mellan dragkraft framåt och bakåt vid manövrering med Helm Master EX®, och högre effektivitet vid full effekt.


Enkel att underhålla
Oljebyte i sjön med båten fortfarande vid kaj förenklar processen och en flerdelad kåpa med snabblås ger säker och enkel åtkomst för underhåll och justeringar.


Tuffare teknik.
Varenda detalj på XTO uppvisar överlägsen byggkvalitet. En massiv vevaxel, kraftiga drev som tar upp vridmomentet, propelleraxel med extra stor diameter och en helt ny växelhuskonstruktion med låg friktionskoefficient och bättre kylning, bidrar allt till pålitliga prestanda.


Funktioner
Exceptionell kraft, vridmoment och kontroll
Redo för Xtreme dragkraft? Denna flaggskepp-V8 ger kraft med prestanda och precision. Genom att arbeta som hand i handske med vårt unika Helm Master® EX-styrsystem, nu kompatibel med bogpropeller, får du en lösning med integrerad total effekt- och styrning för större båtar.
5,6 liters V8-kraft .
I hjärtat av detta flaggskepp finns Yamahas allra senaste teknik tagen till nya nivåer. Med funktioner som direktinsprutning med fem pumpar, variabel kamaxeltid (VCT), dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), tvåkammaroljepump, tvåstegs vattenpump, fyrdubbla termostater och vårt unika in-bank avgassystem.
TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig upp och nedtiltning (trimning görs manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen varnar en ljudsignal besättningen så att de håller sig borta från utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren kan anpassas till alla båtar.
Optimal effektivitet med direktinsprutning
Yamaha ska alltid leverera allt högre effektivitet och ekonomi och XTO:s bränslesystem är ett perfekt exempel på detta. Från den första fyrtaktsmotorn med direktinsprutning någonsin i sin klass, till det dragkraftshöjande avgassystemet.
Integrerad digital elektrisk styrning
Det högeffektiva inbyggda styrsystemet som ger en smidigare och mer intuitiv känska bakom ratten, det är lättare och mindre komplext än ett separat hydraulsystem, det är renare att montera och använda, och mycket snabbare och enklare att rigga.
Avgassystem som ger högre dragkraft.
Systemet driver ut avgaserna genom en kombination av tre olika vägar, beroende på varvtalet. Resultatet är cirka 300 % mer dragkraft bakåt, bättre balans mellan dragkraft framåt och bakåt vid manövrering med Helm Master EX®, och högre effektivitet vid full effekt.
Enkel att underhålla
Oljebyte i sjön med båten fortfarande vid kaj förenklar processen och en flerdelad kåpa med snabblås ger säker och enkel åtkomst för underhåll och justeringar.
Tuffare teknik.
Varenda detalj på XTO uppvisar överlägsen byggkvalitet. En massiv vevaxel, kraftiga drev som tar upp vridmomentet, propelleraxel med extra stor diameter och en helt ny växelhuskonstruktion med låg friktionskoefficient och bättre kylning, bidrar allt till pålitliga prestanda.
Redo för Xtreme dragkraft? Denna flaggskepp-V8 ger kraft med prestanda och precision. Genom att arbeta som hand i handske med vårt unika Helm Master® EX-styrsystem, nu kompatibel med bogpropeller, får du en lösning med integrerad total effekt- och styrning för större båtar.


5,6 liters V8-kraft
I hjärtat av detta flaggskepp finns Yamahas allra senaste teknik tagen till nya nivåer. Med funktioner som direktinsprutning med fem pumpar, variabel kamaxeltid (VCT), dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), tvåkammaroljepump, tvåstegs vattenpump, fyrdubbla termostater och vårt unika in-bank avgassystem.


TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig upp och nedtiltning (trimning görs manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen varnar en ljudsignal besättningen så att de håller sig borta från utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren kan anpassas till alla båtar.


Optimal effektivitet med direktinsprutning
Yamaha ska alltid leverera allt högre effektivitet och ekonomi och XTO:s bränslesystem är ett perfekt exempel på detta. Från den första fyrtaktsmotorn med direktinsprutning någonsin i sin klass, till det dragkraftshöjande avgassystemet.


Integrerad digital elektrisk styrning
Det högeffektiva inbyggda styrsystemet som ger en smidigare och mer intuitiv känska bakom ratten, det är lättare och mindre komplext än ett separat hydraulsystem, det är renare att montera och använda, och mycket snabbare och enklare att rigga.


Avgassystem som ger högre dragkraft.
Systemet driver ut avgaserna genom en kombination av tre olika vägar, beroende på varvtalet. Resultatet är cirka 300 % mer dragkraft bakåt, bättre balans mellan dragkraft framåt och bakåt vid manövrering med Helm Master EX®, och högre effektivitet vid full effekt.


Enkel att underhålla
Oljebyte i sjön med båten fortfarande vid kaj förenklar processen och en flerdelad kåpa med snabblås ger säker och enkel åtkomst för underhåll och justeringar.


Tuffare teknik.
Varenda detalj på XTO uppvisar överlägsen byggkvalitet. En massiv vevaxel, kraftiga drev som tar upp vridmomentet, propelleraxel med extra stor diameter och en helt ny växelhuskonstruktion med låg friktionskoefficient och bättre kylning, bidrar allt till pålitliga prestanda.
Specifikationer
Motortyp | 4-takts, DOHC |
Slagvolym | 5 559 cc |
Antal cylindrar/konfiguration | V8 |
Borrning och slag | 96.0 x 96.0 mm |
Propelleraxeleffekt vid mellanhöga varvtal | 450 hk vid 6 000 varv/min |
Fullgasområde | 5,000 - 6,000rpm |
Smörjningssystem | Våtsump |
Bränslesystem | Direct Injection |
Tändning / advance system | Elektroniskt tändsystem (TCI) |
Startsystem | Elektrisk |
Utväxling | 25/14 1.79 |
Styrenhet | Drive by wire |
Trim & tilt metod | Power Trim & Tilt |
Startspärr | YCOP |
Tändspole/generator | 70 A (max) (batteriladdning: 55 A) |
Propeller | Finns som tillval |
Tilt limitter | Finns som tillval |
Växel dämpningssystem (SDS) | Finns som tillval |
Motroterande modell | Available |
Laddsystem för dubbla batterikretsar | Finns som tillval |
Shallow Water Drive | Standard |
Digital Network Gauge (6Y8/6YC) | Finns som tillval |
Digital Network Gauge II (CL7) | Finns som tillval |
Full tilt up angle | 70 |
Rekommenderad akterspegelhöjd | L:516mm, X:643mm |
Bränsletanksvolym | - |
Oljetrågsvolym | 7,8 l |
Vikt utan propeller | 437 kg - 458 kg |

bottom of page