top of page














Utombordare
Yamaha F300XCB
Förstklassig prestanda.
Den finns nu tillgänglig med och utan Steer by Wire. Den helt nya V6 med 300 hk erbjuder imponerande acceleration och topphastigheter som får adrenalinet att pumpa, Yamahas produkter som erbjuder en kombination av teknik och stil, ökad tillförlitlighet och otrolig kraft.
V6-motorerna med 300 hk har en rad nya funktioner som är exklusiva för Yamaha, inklusive Digital Electric Steering (DES), TotalTilt-funktion och Thrust Enhancing Reverse Exhaust (TERE), vilket ger en ännu högre specifikation för dessa utombordare av premiummodell.
341.900 kr
Avbetalning i 120 månader från 2.894 kr/mån
Riggartiklar tillkommer*
Funktioner


Inbyggd Digital Electric Steering (DES) – motorer utrustade med Steer by Wire (SBW)
DES är nu inbyggt i V6-motorer med 250 hk utrustade med Steer by Wire. Yamaha DES ger en ren och rymlig motorbrunn. Det finns inga pumpar, slangar eller styrenheter, inget behov av vätskepåfyllning och rengöring och inga luftningsnipplar eller -slangar. DES är betydligt enklare och snabbare att montera. Till DES-utrustade motorer är det också möjligt att lägga till det nya Helm Master EX-systemet.


Elektrisk styrning
Elektrisk styrning finns som tillval för motorer som inte är utrustade med Steer by Wire (SBW)
V6-motorer med 250 hk är helt kompatibla med Digital Electric Steering (DES) eller traditionella hydrauliska styrsystem.
V6-motorer med 250 hk är helt kompatibla med Digital Electric Steering (DES) eller traditionella hydrauliska styrsystem.


TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig uppåt- och nedtiltning (trimläget sköts manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen ljuder en signal för att varna besättningen så att de inte kommer för nära utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren hjälper till att förhindra oavsiktlig skada.


Thrust Enhancing Reverse Exhaust (TERE)
Starkare manövrering vid backning och låga hastigheter – TERE håller avgaser ovanför kavitationsplattan och utanför propellern under 2 500 varv/min när du backar. Propellerbladen jobbar i fritt vatten, vilket ger enastående kraft och kontroll när du backar. Kombinera med Digital Electric Steering och Helm Master EX som tillval Joystick för ännu bättre manövrerbarhet – till stor nytta runt bryggor och i trånga utrymmen.


Elegant, slimmad och lätt design
Motorn har utseendemässigt mycket gemensamt med sin storebror XTO och har nu ett färgmatchat växelhus, en ny toppkåpa i en del med vattendränerande ventilationskanaler, en ny underkåpa, rigg och premiumgrafik. Ett fantastiskt nytt utseende möter beprövad prestanda för att stärka och komplettera en rad olika premiumbåtar.


Överlägsna motorfästen
Precis som på XTO är de nedre motorfästena större och mjukare, vilket ger mindre vibrationer och en mjukare körning.


Ny och förbättrat växelhus
Den nya V6 på 4,2 liter med 250 hk har en ny och förbättrat växelhus med nya komponenter och designdetaljer. Designen på dreven ger förbättrad kontakt och reducerar yttrycket. Dessutom har hållbarheten förbättrats eftersom oljeflödet i botten och lagren som stödjer växlarna har förändrats.


Inbyggd Digital Electric Steering (DES) – motorer utrustade med Steer by Wire (SBW)
DES är nu inbyggt i V6-motorer med 250 hk utrustade med Steer by Wire. Yamaha DES ger en ren och rymlig motorbrunn. Det finns inga pumpar, slangar eller styrenheter, inget behov av vätskepåfyllning och rengöring och inga luftningsnipplar eller -slangar. DES är betydligt enklare och snabbare att montera. Till DES-utrustade motorer är det också möjligt att lägga till det nya Helm Master EX-systemet.


Elektrisk styrning
Elektrisk styrning finns som tillval för motorer som inte är utrustade med Steer by Wire (SBW)
V6-motorer med 250 hk är helt kompatibla med Digital Electric Steering (DES) eller traditionella hydrauliska styrsystem.
V6-motorer med 250 hk är helt kompatibla med Digital Electric Steering (DES) eller traditionella hydrauliska styrsystem.


TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig uppåt- och nedtiltning (trimläget sköts manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen ljuder en signal för att varna besättningen så att de inte kommer för nära utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren hjälper till att förhindra oavsiktlig skada.


Thrust Enhancing Reverse Exhaust (TERE)
Starkare manövrering vid backning och låga hastigheter – TERE håller avgaser ovanför kavitationsplattan och utanför propellern under 2 500 varv/min när du backar. Propellerbladen jobbar i fritt vatten, vilket ger enastående kraft och kontroll när du backar. Kombinera med Digital Electric Steering och Helm Master EX som tillval Joystick för ännu bättre manövrerbarhet – till stor nytta runt bryggor och i trånga utrymmen.


Elegant, slimmad och lätt design
Motorn har utseendemässigt mycket gemensamt med sin storebror XTO och har nu ett färgmatchat växelhus, en ny toppkåpa i en del med vattendränerande ventilationskanaler, en ny underkåpa, rigg och premiumgrafik. Ett fantastiskt nytt utseende möter beprövad prestanda för att stärka och komplettera en rad olika premiumbåtar.


Överlägsna motorfästen
Precis som på XTO är de nedre motorfästena större och mjukare, vilket ger mindre vibrationer och en mjukare körning.


Ny och förbättrat växelhus
Den nya V6 på 4,2 liter med 250 hk har en ny och förbättrat växelhus med nya komponenter och designdetaljer. Designen på dreven ger förbättrad kontakt och reducerar yttrycket. Dessutom har hållbarheten förbättrats eftersom oljeflödet i botten och lagren som stödjer växlarna har förändrats.


Inbyggd Digital Electric Steering (DES) – motorer utrustade med Steer by Wire (SBW)
DES är nu inbyggt i V6-motorer med 250 hk utrustade med Steer by Wire. Yamaha DES ger en ren och rymlig motorbrunn. Det finns inga pumpar, slangar eller styrenheter, inget behov av vätskepåfyllning och rengöring och inga luftningsnipplar eller -slangar. DES är betydligt enklare och snabbare att montera. Till DES-utrustade motorer är det också möjligt att lägga till det nya Helm Master EX-systemet.


Elektrisk styrning
Elektrisk styrning finns som tillval för motorer som inte är utrustade med Steer by Wire (SBW)
V6-motorer med 250 hk är helt kompatibla med Digital Electric Steering (DES) eller traditionella hydrauliska styrsystem.
V6-motorer med 250 hk är helt kompatibla med Digital Electric Steering (DES) eller traditionella hydrauliska styrsystem.


TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig uppåt- och nedtiltning (trimläget sköts manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen ljuder en signal för att varna besättningen så att de inte kommer för nära utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren hjälper till att förhindra oavsiktlig skada.


Thrust Enhancing Reverse Exhaust (TERE)
Starkare manövrering vid backning och låga hastigheter – TERE håller avgaser ovanför kavitationsplattan och utanför propellern under 2 500 varv/min när du backar. Propellerbladen jobbar i fritt vatten, vilket ger enastående kraft och kontroll när du backar. Kombinera med Digital Electric Steering och Helm Master EX som tillval Joystick för ännu bättre manövrerbarhet – till stor nytta runt bryggor och i trånga utrymmen.


Elegant, slimmad och lätt design
Motorn har utseendemässigt mycket gemensamt med sin storebror XTO och har nu ett färgmatchat växelhus, en ny toppkåpa i en del med vattendränerande ventilationskanaler, en ny underkåpa, rigg och premiumgrafik. Ett fantastiskt nytt utseende möter beprövad prestanda för att stärka och komplettera en rad olika premiumbåtar.


Överlägsna motorfästen
Precis som på XTO är de nedre motorfästena större och mjukare, vilket ger mindre vibrationer och en mjukare körning.


Ny och förbättrat växelhus
Den nya V6 på 4,2 liter med 250 hk har en ny och förbättrat växelhus med nya komponenter och designdetaljer. Designen på dreven ger förbättrad kontakt och reducerar yttrycket. Dessutom har hållbarheten förbättrats eftersom oljeflödet i botten och lagren som stödjer växlarna har förändrats.


Inbyggd Digital Electric Steering (DES) – motorer utrustade med Steer by Wire (SBW)
DES är nu inbyggt i V6-motorer med 250 hk utrustade med Steer by Wire. Yamaha DES ger en ren och rymlig motorbrunn. Det finns inga pumpar, slangar eller styrenheter, inget behov av vätskepåfyllning och rengöring och inga luftningsnipplar eller -slangar. DES är betydligt enklare och snabbare att montera. Till DES-utrustade motorer är det också möjligt att lägga till det nya Helm Master EX-systemet.


Elektrisk styrning
Elektrisk styrning finns som tillval för motorer som inte är utrustade med Steer by Wire (SBW)
V6-motorer med 250 hk är helt kompatibla med Digital Electric Steering (DES) eller traditionella hydrauliska styrsystem.
V6-motorer med 250 hk är helt kompatibla med Digital Electric Steering (DES) eller traditionella hydrauliska styrsystem.


TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig uppåt- och nedtiltning (trimläget sköts manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen ljuder en signal för att varna besättningen så att de inte kommer för nära utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren hjälper till att förhindra oavsiktlig skada.


Thrust Enhancing Reverse Exhaust (TERE)
Starkare manövrering vid backning och låga hastigheter – TERE håller avgaser ovanför kavitationsplattan och utanför propellern under 2 500 varv/min när du backar. Propellerbladen jobbar i fritt vatten, vilket ger enastående kraft och kontroll när du backar. Kombinera med Digital Electric Steering och Helm Master EX som tillval Joystick för ännu bättre manövrerbarhet – till stor nytta runt bryggor och i trånga utrymmen.


Elegant, slimmad och lätt design
Motorn har utseendemässigt mycket gemensamt med sin storebror XTO och har nu ett färgmatchat växelhus, en ny toppkåpa i en del med vattendränerande ventilationskanaler, en ny underkåpa, rigg och premiumgrafik. Ett fantastiskt nytt utseende möter beprövad prestanda för att stärka och komplettera en rad olika premiumbåtar.


Överlägsna motorfästen
Precis som på XTO är de nedre motorfästena större och mjukare, vilket ger mindre vibrationer och en mjukare körning.


Ny och förbättrat växelhus
Den nya V6 på 4,2 liter med 250 hk har en ny och förbättrat växelhus med nya komponenter och designdetaljer. Designen på dreven ger förbättrad kontakt och reducerar yttrycket. Dessutom har hållbarheten förbättrats eftersom oljeflödet i botten och lagren som stödjer växlarna har förändrats.


Inbyggd Digital Electric Steering (DES) – motorer utrustade med Steer by Wire (SBW)
DES är nu inbyggt i V6-motorer med 250 hk utrustade med Steer by Wire. Yamaha DES ger en ren och rymlig motorbrunn. Det finns inga pumpar, slangar eller styrenheter, inget behov av vätskepåfyllning och rengöring och inga luftningsnipplar eller -slangar. DES är betydligt enklare och snabbare att montera. Till DES-utrustade motorer är det också möjligt att lägga till det nya Helm Master EX-systemet.


Elektrisk styrning
Elektrisk styrning finns som tillval för motorer som inte är utrustade med Steer by Wire (SBW)
V6-motorer med 250 hk är helt kompatibla med Digital Electric Steering (DES) eller traditionella hydrauliska styrsystem.
V6-motorer med 250 hk är helt kompatibla med Digital Electric Steering (DES) eller traditionella hydrauliska styrsystem.


TotalTilt™-funktion med integrerad tiltbegränsare
Yamahas exklusiva TotalTilt™-funktion möjliggör fullständig uppåt- och nedtiltning (trimläget sköts manuellt) från alla positioner med en enkel dubbeltryckning på respektive tiltknapp. Under processen ljuder en signal för att varna besättningen så att de inte kommer för nära utombordaren, och den inbyggda tiltbegränsaren hjälper till att förhindra oavsiktlig skada.


Thrust Enhancing Reverse Exhaust (TERE)
Starkare manövrering vid backning och låga hastigheter – TERE håller avgaser ovanför kavitationsplattan och utanför propellern under 2 500 varv/min när du backar. Propellerbladen jobbar i fritt vatten, vilket ger enastående kraft och kontroll när du backar. Kombinera med Digital Electric Steering och Helm Master EX som tillval Joystick för ännu bättre manövrerbarhet – till stor nytta runt bryggor och i trånga utrymmen.


Elegant, slimmad och lätt design
Motorn har utseendemässigt mycket gemensamt med sin storebror XTO och har nu ett färgmatchat växelhus, en ny toppkåpa i en del med vattendränerande ventilationskanaler, en ny underkåpa, rigg och premiumgrafik. Ett fantastiskt nytt utseende möter beprövad prestanda för att stärka och komplettera en rad olika premiumbåtar.


Överlägsna motorfästen
Precis som på XTO är de nedre motorfästena större och mjukare, vilket ger mindre vibrationer och en mjukare körning.


Ny och förbättrat växelhus
Den nya V6 på 4,2 liter med 250 hk har en ny och förbättrat växelhus med nya komponenter och designdetaljer. Designen på dreven ger förbättrad kontakt och reducerar yttrycket. Dessutom har hållbarheten förbättrats eftersom oljeflödet i botten och lagren som stödjer växlarna har förändrats.
Specifikationer
Motortyp | 4-takts, DOHC |
Slagvolym | 4169cc |
Antal cylindrar/konfiguration | 60-grader V6 |
Borrning och slag | 96.0 x 96.0 mm |
Propelleraxeleffekt vid mellanhöga varvtal | 220,6 kW (300 hk) vid 5 500 varv/min |
Fullgasområde | 5,000 - 6,000rpm |
Smörjningssystem | Våtsump |
Bränslesystem | EFI |
Tändning / advance system | Elektroniskt tändsystem (TCI) |
Startsystem | Elektrisk |
Utväxling | 1.75 (21/12) |
Styrenhet | Drive by wire |
Trim & tilt metod | Power Trim & Tilt |
Startspärr | YCOP |
Tändspole/generator | 70 A (max) (batteriladdning: 55 A) |
Variabelt trolling varvtal | With DN Gauges |
Tilt limitter | Finns som tillval |
Propeller - Växel dämpningssystem (SDS) | Finns som tillval |
Motroterande modell | Available |
Laddsystem för dubbla batterikretsar | Finns som tillval |
Shallow Water Drive | Standard |
Digital Network Gauge (6Y8/6YC) | Finns som tillval |
Digital Network Gauge II (CL7) | Finns som tillval |
Full tilt up angle | 70 |
Rekommenderad akterspegelhöjd | Extra lång rigg 643mm, Ultra lång rigg 770mm |
Bränsletanksvolym | - |
Oljetrågsvolym | 6,3 l/6,0 l *med/utan oljefilterbyte |
Vikt utan propeller | 288 kg - 299 kg |

bottom of page