top of page







Utombordare
Yamaha F150XB
En helt ny nivå av smidighet och prestanda
Den avancerade DOHC-designen (Double Overhead Camshaft) och det specialutformade insugs- och avgassystemet optimerar förbränningsprocessen – och den specialtillverkade kåpdesignen samlar upp och dränerar vatten mer effektivt.
Många andra unika funktioner, som variabel trollingvarvtalsreglering, vårt Power Trim & Tilt-system med brett arbetsområde och Yamahas fjärrstyrda startspärrsystem Y-COP (tillval) gör den senaste versionen av den här enastående motorn till ett rent nöje.
174.900 KR
KAMPANJ - Sidoreglage, Varvräknare, Speedometer & Ycop Startspärr ingår!
Avbetalning i 120 månader från 1.550 kr/mån
Övriga riggartiklar tillkommer*
Funktioner


16-ventils DOHC direktverkande rak 4-cylindrig
Med två insugs- och avgasventiler per cylinder – och med dubbla kamaxlar, var och en individuellt driven – blir insugs- och avgaseffektiviteten dramatiskt förbättrad, vilket optimerar bränsleåtgången under förbränning. TCI-tändsystemet ger enkel start, jämn gång, längre livslängd för tändstiften och enastående pålitlighet.


Slank och effektiv kåpdesign
Ett attraktivt utseende är inte den enda fördelen med kåpan, som ser ut som om den menar allvar. Den är konstruerad för att fånga upp och dränera vatten med högsta effektivitet, vilket ger smidigare gång, mindre rost och längre livslängd för motorn.


Variabelt trollingvarvtal styr körning vid låga varvtal
Det här sofistikerade systemet gör att du kan kontrollera körningen vid låg hastighet smidigt och enkelt, genom att justera din hastighet i steg om 50 varv/min med en knapptryckning. Idealisk för fiske eller för att kryssa lugnt genom områden där inga svallvågor är tillåtna!


Digitala nätverksinstrument och Drive-by-Wire
150hp är kompatibel med Yamahas digitala nätverksinstrument (6Y8/6YC/6Y9 och nya CL7) och ger dig all information du behöver för att bevaka båt- och motorprestanda och effektivitet. 150hp har nu fullständigt Drive-by-Wire, tack vare digital gas och växling, vilket skapar extremt mjuk växling och kontroll.


SDS (växeldämpningssystem)
Yamahas patenterade växlingsdämpningssystem (SDS), som först introducerades på våra större V8- och V6-modeller, är en fantastisk finess som väsentligt reducerar det "klonk"-ljud som normalt förknippas med växling. Ett splinesgumminav och en bakre bricka absorberar buller och vibrationer i en noga utformad lösning som ger mjukare och tystare växlingar.


Yamahas startspärrsystem (Y-COP) som tillval
Det valbara, unika startspärrsystemet är enkelt, lätt att använda och effektivt. Med en snygg, enkel fjärrkontroll kan du låsa och låsa upp motorns tändsystem med ett knapptryck. Detta hindrar obehöriga från att starta motorn och gör att du kan slappna av när du måste lämna båten utan uppsikt.


Motroterande propellermodell
En standardmontering av dubbla motorer (båda propellrarna roterar medurs) tenderar att dra båten mot babord sida, vilket gör det svårare att styra, särskilt i högre hastighet, så 15hp är också tillgänglig med motroterande propeller. Vid montering tillsammans med standard propellermodell har föraren perfekt neutral styrning.


Laddningssystem förberett för dubbla batterikretsar
Det speciella laddningssystemet med dubbla batterier laddar två batterier samtidigt och lagrar massor av kraft för motorstart – även efter längre perioder på låga varvtal och när du använder flera tillbehör.


16-ventils DOHC direktverkande rak 4-cylindrig
Med två insugs- och avgasventiler per cylinder – och med dubbla kamaxlar, var och en individuellt driven – blir insugs- och avgaseffektiviteten dramatiskt förbättrad, vilket optimerar bränsleåtgången under förbränning. TCI-tändsystemet ger enkel start, jämn gång, längre livslängd för tändstiften och enastående pålitlighet.


Slank och effektiv kåpdesign
Ett attraktivt utseende är inte den enda fördelen med kåpan, som ser ut som om den menar allvar. Den är konstruerad för att fånga upp och dränera vatten med högsta effektivitet, vilket ger smidigare gång, mindre rost och längre livslängd för motorn.


Variabelt trollingvarvtal styr körning vid låga varvtal
Det här sofistikerade systemet gör att du kan kontrollera körningen vid låg hastighet smidigt och enkelt, genom att justera din hastighet i steg om 50 varv/min med en knapptryckning. Idealisk för fiske eller för att kryssa lugnt genom områden där inga svallvågor är tillåtna!


Digitala nätverksinstrument och Drive-by-Wire
150hp är kompatibel med Yamahas digitala nätverksinstrument (6Y8/6YC/6Y9 och nya CL7) och ger dig all information du behöver för att bevaka båt- och motorprestanda och effektivitet. 150hp har nu fullständigt Drive-by-Wire, tack vare digital gas och växling, vilket skapar extremt mjuk växling och kontroll.


SDS (växeldämpningssystem)
Yamahas patenterade växlingsdämpningssystem (SDS), som först introducerades på våra större V8- och V6-modeller, är en fantastisk finess som väsentligt reducerar det "klonk"-ljud som normalt förknippas med växling. Ett splinesgumminav och en bakre bricka absorberar buller och vibrationer i en noga utformad lösning som ger mjukare och tystare växlingar.


Yamahas startspärrsystem (Y-COP) som tillval
Det valbara, unika startspärrsystemet är enkelt, lätt att använda och effektivt. Med en snygg, enkel fjärrkontroll kan du låsa och låsa upp motorns tändsystem med ett knapptryck. Detta hindrar obehöriga från att starta motorn och gör att du kan slappna av när du måste lämna båten utan uppsikt.


Motroterande propellermodell
En standardmontering av dubbla motorer (båda propellrarna roterar medurs) tenderar att dra båten mot babord sida, vilket gör det svårare att styra, särskilt i högre hastighet, så 15hp är också tillgänglig med motroterande propeller. Vid montering tillsammans med standard propellermodell har föraren perfekt neutral styrning.


Laddningssystem förberett för dubbla batterikretsar
Det speciella laddningssystemet med dubbla batterier laddar två batterier samtidigt och lagrar massor av kraft för motorstart – även efter längre perioder på låga varvtal och när du använder flera tillbehör.


16-ventils DOHC direktverkande rak 4-cylindrig
Med två insugs- och avgasventiler per cylinder – och med dubbla kamaxlar, var och en individuellt driven – blir insugs- och avgaseffektiviteten dramatiskt förbättrad, vilket optimerar bränsleåtgången under förbränning. TCI-tändsystemet ger enkel start, jämn gång, längre livslängd för tändstiften och enastående pålitlighet.


Slank och effektiv kåpdesign
Ett attraktivt utseende är inte den enda fördelen med kåpan, som ser ut som om den menar allvar. Den är konstruerad för att fånga upp och dränera vatten med högsta effektivitet, vilket ger smidigare gång, mindre rost och längre livslängd för motorn.


Variabelt trollingvarvtal styr körning vid låga varvtal
Det här sofistikerade systemet gör att du kan kontrollera körningen vid låg hastighet smidigt och enkelt, genom att justera din hastighet i steg om 50 varv/min med en knapptryckning. Idealisk för fiske eller för att kryssa lugnt genom områden där inga svallvågor är tillåtna!


Digitala nätverksinstrument och Drive-by-Wire
150hp är kompatibel med Yamahas digitala nätverksinstrument (6Y8/6YC/6Y9 och nya CL7) och ger dig all information du behöver för att bevaka båt- och motorprestanda och effektivitet. 150hp har nu fullständigt Drive-by-Wire, tack vare digital gas och växling, vilket skapar extremt mjuk växling och kontroll.


SDS (växeldämpningssystem)
Yamahas patenterade växlingsdämpningssystem (SDS), som först introducerades på våra större V8- och V6-modeller, är en fantastisk finess som väsentligt reducerar det "klonk"-ljud som normalt förknippas med växling. Ett splinesgumminav och en bakre bricka absorberar buller och vibrationer i en noga utformad lösning som ger mjukare och tystare växlingar.


Yamahas startspärrsystem (Y-COP) som tillval
Det valbara, unika startspärrsystemet är enkelt, lätt att använda och effektivt. Med en snygg, enkel fjärrkontroll kan du låsa och låsa upp motorns tändsystem med ett knapptryck. Detta hindrar obehöriga från att starta motorn och gör att du kan slappna av när du måste lämna båten utan uppsikt.


Motroterande propellermodell
En standardmontering av dubbla motorer (båda propellrarna roterar medurs) tenderar att dra båten mot babord sida, vilket gör det svårare att styra, särskilt i högre hastighet, så 15hp är också tillgänglig med motroterande propeller. Vid montering tillsammans med standard propellermodell har föraren perfekt neutral styrning.


Laddningssystem förberett för dubbla batterikretsar
Det speciella laddningssystemet med dubbla batterier laddar två batterier samtidigt och lagrar massor av kraft för motorstart – även efter längre perioder på låga varvtal och när du använder flera tillbehör.


16-ventils DOHC direktverkande rak 4-cylindrig
Med två insugs- och avgasventiler per cylinder – och med dubbla kamaxlar, var och en individuellt driven – blir insugs- och avgaseffektiviteten dramatiskt förbättrad, vilket optimerar bränsleåtgången under förbränning. TCI-tändsystemet ger enkel start, jämn gång, längre livslängd för tändstiften och enastående pålitlighet.


Slank och effektiv kåpdesign
Ett attraktivt utseende är inte den enda fördelen med kåpan, som ser ut som om den menar allvar. Den är konstruerad för att fånga upp och dränera vatten med högsta effektivitet, vilket ger smidigare gång, mindre rost och längre livslängd för motorn.


Variabelt trollingvarvtal styr körning vid låga varvtal
Det här sofistikerade systemet gör att du kan kontrollera körningen vid låg hastighet smidigt och enkelt, genom att justera din hastighet i steg om 50 varv/min med en knapptryckning. Idealisk för fiske eller för att kryssa lugnt genom områden där inga svallvågor är tillåtna!


Digitala nätverksinstrument och Drive-by-Wire
150hp är kompatibel med Yamahas digitala nätverksinstrument (6Y8/6YC/6Y9 och nya CL7) och ger dig all information du behöver för att bevaka båt- och motorprestanda och effektivitet. 150hp har nu fullständigt Drive-by-Wire, tack vare digital gas och växling, vilket skapar extremt mjuk växling och kontroll.


SDS (växeldämpningssystem)
Yamahas patenterade växlingsdämpningssystem (SDS), som först introducerades på våra större V8- och V6-modeller, är en fantastisk finess som väsentligt reducerar det "klonk"-ljud som normalt förknippas med växling. Ett splinesgumminav och en bakre bricka absorberar buller och vibrationer i en noga utformad lösning som ger mjukare och tystare växlingar.


Yamahas startspärrsystem (Y-COP) som tillval
Det valbara, unika startspärrsystemet är enkelt, lätt att använda och effektivt. Med en snygg, enkel fjärrkontroll kan du låsa och låsa upp motorns tändsystem med ett knapptryck. Detta hindrar obehöriga från att starta motorn och gör att du kan slappna av när du måste lämna båten utan uppsikt.


Motroterande propellermodell
En standardmontering av dubbla motorer (båda propellrarna roterar medurs) tenderar att dra båten mot babord sida, vilket gör det svårare att styra, särskilt i högre hastighet, så 15hp är också tillgänglig med motroterande propeller. Vid montering tillsammans med standard propellermodell har föraren perfekt neutral styrning.


Laddningssystem förberett för dubbla batterikretsar
Det speciella laddningssystemet med dubbla batterier laddar två batterier samtidigt och lagrar massor av kraft för motorstart – även efter längre perioder på låga varvtal och när du använder flera tillbehör.
Specifikationer
Motortyp | 4-takts |
Slagvolym | 2,670 cm³ |
Antal cylindrar/konfiguration | 4 /In-line, 16-valve, SOHC |
Borrning och slag | 94.0 mm x 96.2 mm |
Propelleraxeleffekt vid mellanhöga varvtal | 110.3 / 5,500 rpm |
Fullgasområde | 5,000 - 6,000 rpm |
Smörjningssystem | Våtsump |
Bränslesystem | EFI |
Tändning / advance system | TCI |
Startsystem | Elektrisk med Prime Start™ |
Utväxling | 2.00 (28:14) |
Styrenhet | Fjärrmanövrering |
Trim & tilt metod | Power Trim & Tilt |
Startspärr | YCOP optional |
Tändspole/generator | 12V -35A with rectifier/regulator |
Propeller | Finns som tillval |
Variabelt trolling varvtal | Med instrument |
Växel dämpningssystem (SDS) | Effekten i kW är mätt på utgående propelleraxel enligt ICOMIA 28 standard |
Anmärkning | Effekten i kW är mätt på utgående propelleraxel enligt ICOMIA 28 standard |
Rekommenderad akterspegelhöjd | X:643mm |
Bränsletanksvolym | - |
Oljetrågsvolym | 4.5liter |
Vikt utan propeller | 227.0kg |

bottom of page